๐๐ ๐ซ๐จ๐ฅ ๐ฏ๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐ ๐ค๐๐ง ๐ง๐ข๐๐ญ ๐ฐ๐จ๐ซ๐๐๐ง ๐จ๐ง๐๐๐ซ๐ฌ๐๐ก๐๐ญ. De Volkskrant schreef over een recent onderzoek gepubliceerd in het tijdschrift Science dat beschreef hoe een kleine groep โsupersharersโ verantwoordelijk was voor het verspreiden van 80% van het nepnieuws op Twitter tijdens de Amerikaanse verkiezingen van 2020. Deze doelgroep (in de US heet ze Karen), voornamelijk vrouwen van middelbare leeftijd, speelde een significante rol in het vormen van de publieke opinie en het verspreiden van misinformatie.
Het onderzoek gaf ook aan dat campagnes zich minder op deze doelgroep richten, terwijl ze dus wel enorm invloedrijk zijn. Hoewel ik het niet heb onderzocht, denk ik dat Gerda in Nederland ook haar mannetje staat op social media. Ik vermoed een hoge bijdrage aan slacktivisme als ik mijn Instagram bekijk. (Dit beschrijft mensen die minimale inspanningen doen voor activisme, vaak via sociale media, zoals het delen van een post of het ondertekenen van een online petitie, zonder verdere actie in de echte wereld.)
Kortom: bij een stakeholderanalyse mogen we Gerda niet buiten beschouwing laten. Ze is veel belangrijker dan we denken. Ook op buurtniveau bepalen de Gerdaโs vaak de sfeer van een discussie. Kortom: ๐ง๐จ๐๐จ๐๐ฒ ๐ฉ๐ฎ๐ญ๐ฌ ๐๐๐ซ๐๐ ๐ข๐ง ๐ญ๐ก๐ ๐๐จ๐ซ๐ง๐๐ซ.
Het onderzoek staat hier
Praten over een stakeholdersanalyse? Neem contact met ons op.

Gerda volgens AI; iedere overeenkomst met een bestaand persoon is louter toeval.